Influencere er den nye måde at skabe marketing på
Influencere er det nye sort når det kommer til marketing. Spørgsmålet er, hvordan du finder de helt rigtige for netop dit produkt.
Influencere marketing er den nye trend når det kommer til markedsføring. Det kan være svært at få forstå hvorfor den er så effektiv. men dybest set er det fordi den bunder i mund til mund metoden, hvor det er en folk har valgt at se op til, der bringer budskabet.
De nye helte i denne verden er dem der profilerer sig bedst på de sociale medier. Toppen af disse er dem der får flest følgere, der dagligt følger med i deres liv og det de foretager sig. Det hele er opstået sammen med reality TV, der har udviklet sig til stjerner på youtube, instagram, facebook og andre sociale medier.
Dem der har formået at få tusindvis af følgere har skabt et “hype” omkring deres person. De nyder efterhånden kendis status og mængden af deres følgere vokser løbende. Den voksende mængde mennesker der følger deres opslag byder naturligvis på en perfekt platform for markedsføring. Der er dog et par ting man skal være opmærksom på.
Hvilken type influencer skal du bruge?
Alt efter hvilket produkt du skal lave markedsføring for, skal du vælge en influencer der er kendt for at bruge dette produkt. Sætter du en fyr der poster alt om styrketræning til at vise håndtasker til damer, så vil det ikke rigtig give nogen effekt.
Det gælder om at lave en autentisk reklame, hvor influenceren virker til at være i sit element. Det kan for nogen brancher være svært, så her gælder det om at finde en smart indfaldsvinkel der kan sætte tingene i perspektiv. Typisk vil en god influencer også selv gøre opmærksom på hvad de vil reklamere for og hvad de ikke ønsker at bringes i forbindelse med.
Hvilket medie er bedst?
Det kan være utrolig svært at bedømme hvilket medier er det bedste når det kommer til den slags markedsføring. Der er ingen tvivl om at de 2 der stormer frem lige nu er youtube og instagram. Det er specielt video-klip der ligger højt på trenden, der får følgerne bedst en fornemmelse for at “kende” personen. De levende billeder skaber en god relation og det benytter de dygtige influencere sig kraftigt af.
Hvilken influencer skal du så vælge og hvor er markedsføring bedst for netop dig ? Det kan være svært at vurdere, men det er en god ide at studere de udvalgtes følgere nærmere. Sælger du f.eks. dyre smykker, skal du nok ikke gå efter en der laver fitness video’er eller henvender sig til teenagere. Det gælder om at finde en der rammer netop den målgruppe dit produkt henvender sig til.
En vigtig ting netop her er også at vurdere om følgerne viser interesse. Nogle influencere har fået så mange følgere at dem der følger nok mest gør det af vane. Det er ikke altid at større er bedre her. En influencer med nogle tusind loyale følgere kan være langt bedre end en med 100.000 ligegyldige.
Hvorfor er det så effektiv en måde at markedsføre på?
Grunden til det er blevet en god måde at markedsføre på, er fordi folk får tillid til de personer de følger. De giver dem idol-status og syntes at alt hvad de gør er fantastisk. Det er også grunden til at de på daglig basis vil have billeder og video med hvad de fortager sig.
Grunden til denne idolstatus kan være meget forskellig. For nogen er det udseende, for andre er det deres evne til at dyrke en sport og for en tredie kan det være specielle holdning og meninger. Uanset hvad grunden er, så spiser følgerne tit deres budskab råt. Når en populær influencer så får et par nye Nike sko, så er der massevis af folk der suser ud og køber netop de samme. Det giver en fornemmelse af at være tæt på sin stjerne eller blot at være “in”.
Det svarer som allerede nævnt tidligere til “mund til mund” metoden. Hører du godt om produkter fra folk du kender og stoler på, så er der en større chance for at du køber.
Når du får en influencer til at “reklamere” for dit produkter skal det helst være meget naturligt. Det skal ikke være en typisk reklame, det skal ligne en anbefaling. Er det en person der typisk blogger om sminke, kan du bede denne om at prøve dit produkt relateret til sminke og give en positiv anmeldelse af dette.
En god ide er efterfølgende at implementere den slags opslag og anmeldelser i markedsføring andre steder. Det vil en influencer aldrig have noget imod, da det også er markedsføring for deres egen person.
Har du spørgsmål til hvordan du skal komme igang, så kontakt Intelitech for mere info.