Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering (SEO) er et af de allervigtigste udtryk du skal kende til hvis du har en webside eller webshop.

Søgemaskineoptimering

SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk kan oversættes til “søgemaskineoptimering”. SEO er en proces med at optimere en hjemmeside eller en digital platform, så den kan opnå højere placeringer i søgemaskinernes organiske (ikke-betalte) søgeresultater.

Målet med SEO er at øge synligheden og tiltrække mere trafik til en hjemmeside, hvilket i sidste ende kan føre til flere kunder eller salg. Dette opnås ved at optimere forskellige faktorer på hjemmesiden, herunder indhold, struktur, metadata, hastighed, mobilitet og andre tekniske aspekter.

SEO involverer også en række forskellige teknikker og strategier, såsom keyword research, on-page og off-page optimering, link building, søgeordsoptimering, content marketing og andre taktikker, der kan hjælpe med at forbedre en hjemmesides placeringer i søgeresultaterne.

Da SEO er en langsigtet proces og kræver konstant vedligeholdelse og optimering, er det en vigtig del af digital marketing for virksomheder og organisationer, der ønsker at opnå online synlighed og succes.

Det er for mange stadig et fremmedord!

SEO er blevet et udtryk mange har svært ved at forholde sig til. Du bliver ringet op af firmaer der vil hjælpe med din SEO hvor de lover guld og grønne skove. Spørgsmålet er i sidste ende, hvem kan man stole på og hvor meget du selv kan gøre.

SEO går ud på at have en webside med struktur og relevant indhold. En stor del af SEO, er gode tekster og noget så simpelt som retstavning. Teksterne på din side skal være delt op i korrekte afsnit, have overskrifter og bruge “header tags”. Søgemaskiner som google kan nemmere indeksere din webside hvis den er korrekt sat op. De krediterer med en bedre placering.

Simpelt og så alligevel ikke!

Helt så simpelt som bare at skrive de rigtige tekster er det dog ikke. Der er naturligvis en masse parametre der spiller ind når du skal forbedre din placering. Det næste smarte ord der dukker op er “Backlinks”, og her er det ikke længere din webside det drejer sig om. Backlinks er enkelt forklaret en værdi for hvor mange der linker til webside. Dertil kommer at disse backlinks helst skal komme fra troværdige websider. Beregningen er lidt kompleks, men dybest set gælder det om at få andre websider til at linke til din.

For at finde ud af hvor du skal starte kan du få lavet en analyse af din webside. Der kan laves en analyse af hvordan din webside rent teknisk står. Er den korrekt sat op, viser den dine tekster på den rigtige måde eller er der små fejl. Dernæst kan du få en analyse af hvordan du står ude på nettet. Hvor mange der linker til dig, hvor disse links kommer fra. Hvilken “placering” har du på google, hos Alexa osv.

Hos Intelitech hjælper vi dig efter behov. Vil du gerne selv gøre en del af arbejdet, eller ønsker du blot af få hele pakken lavet. Kontakt os hvis gerne vil vide mere.

[]